BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 11, 2014

Pengalaman Interview TPM

Assalamualaikum semua~
Lamanya dh xupdate blog ni.. Terbiar kesepian macam tuan dia jugak. Hehehehe.. So arini aku nak kongsi sikit pengalaman pergi interview utk TPM atau nama penuhnya Tenaga Pengajar Muda kat UiTM..
Memandangkan ini pertama kali aku apply dan dapat pulak panggilan interview, jd ketaq lutut dia lain macam sikit.. Aku dpt email dari UiTM 26/11, tarikh interview 3/12/2014, so aku ada seminggu je untuk prepare apa yang patut.. Sbnrnya lepas hantar borang aku dh google macamne interview tu nnt.. Jd dah tau la apa yg nk kena buat dan sediakan..

Kalau ikutkan apa yg aku baca kat internet, semua interview kena buat mock-teaching. Ape tu? Dia ala-ala mengajar olokolok tp bila kat depan panel yg berpengalaman mau la tak cuak.. Tapiiiiii.. Aritu takda pun mock-teaching ni.. Selamat.. Phuewwwww~

Jadi bila xda mock-teaching ni terus je la interview.. Panel interview je ada 7 org.. Gila nk menjawab.. Tapiiiii *ada tapi lagi* naseb baik soalansoalan mereka tu tidaklah membunuh..
Mulamula masuk bilik interview mmg la nervous dia semacam.. Sampaikan duduk pun xbetul dannnn ketua panel siap tanya are you ready? Sebelum masuk dia akan mintak dokumen asal yang kita bwk seperti transkrip, surat beranak, sijilsijil brkaitan dgn research proposal kalu ada..

So soalan soalan yang ditanya adalah seperti berikut:
"tell us about yourself, working experience, your expectation and why do you applied for this TPM"
"do you need the scholarship or you want to work with uitm?"

"how can you use your working experience while teaching?"
"do you think your working experience is helping when you teach your student?"
"if you did not get this scholarship, do you still want to pursue your study?"
"apakah bidang / fokus penyelidikan yang anda akan buat?"
"bagaimanakah anda dapat menjalinkan hubungan/jaringan dengan pelajar anada nanti?"
"apakah yang awak boleh sumbangan apabila menjadi seorang pengajar?"

Bila dah macammacam yang ditanya mmg la jwb pn macammacam.. Apa yg terlintas kat kepala je jawab.. Yang penting kena confident dn senyum jeeee..

Resultnya?? Tak tahu la lagi.. Moga2 dapat la berita yang gembira dan rezeki brpihak kepada aku sbb nya hari aku interview tu je utk major Public Relations je ada dalam 12 org.. Tp yg mungkin trpilih dalam sorang atau dua je..

Ok lahhhhh.. Cukup sampai disini saja coretan ku kali ini.. Moga2 pengalaman aku ni dapat digunakan utk sapa2 yang nk pegi interview TPM lps ni.. Wlaupn xsama soalan setiap org kne tp selalunya lebih kurang mcm ni la situasinya..

Bubyyeeeee.. Selamat malam!
*ohhh esk cuti, maklumlah org duduk kat selangor.. Selamat Hari Keputeraan buat Sultan Selangor.. Daulat Tuanku!

0 comments: